26 November 2007

Erti 'Belajar Bertatih' Pada Anda

Assalammualaikum dan Semoga Mendapat Kesejahteraan hendaknya,


Persoalan saya iaitu apakah pengertian 'Belajar Bertatih' pada diri anda? Bagi diri saya, sebelum kita berjalan atau berlari kita akan menempoh tempoh masa 'bertatih'. Bangun perlahan-lahan dan melangkah kaki perlahan-lahan dan tangan pula cuba mengapai sesuatu supaya tidak terjatuh.


Namun langkah kaki kita akan tersekat sebab tidak biasa lagi mengatur langkah seterusnya dan mulalah terjatuh sekali lagi dan cuba bangkit semula dan melangkah lagi agar tapak kaki kita sudah biasa dengan keadaan permukaan simen yang dipijak itu. Jika terjatuh sekali pun ibu atau bapa kita anak menggalakkan supaya kita cuba dan cuba lagi melangkah sehingga ke hujung sana sampai berjaya. Rasanya kita mungkin tidak akan ingat bagaimana perasaan kita ketika itu ye..


Maklumlah peristiwa yang sudah lama berlaku manakan kita ingat, walau pun diceritakan kembali oleh ibu bapa kita sekali pun. Kita cuma mengangguk dan tersenyum aje mendengarnya.


Apa yang hendak saya ketengahkan disini ialah walaupun kita tidak ingat peristiwa yang telah berlaku itu namun cubalah kita memahami dan mengerti bahawa bukanlah mudah untuk berjaya jika kita tidak berusaha dengan gigih dan menanamkan perasaan ingin belajar dan akhirnya meletakkan matlamat ingin maju serta dapat membantu kepada mereka yang baru hendak 'belajar bertatih' itu..


Hidup ini selalulah bersyukur pada apa yang ada. Tidak kiralah sama ada kita terima sedikit atau lebih daripada rezeki yang dikurniakan oleh Tuhan semesta alam. Seperti mana firman Allah dalam Surah Al-Kauthar ayat 1-3 yang ertinya:


"Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak. Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban. Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, dialah yang terputus (dari rahmat Allah). "
Diringkaskan cerita apa jua yang dikurniakan oleh Allah rezeki kepada kita itu perlulah kita mengucapkan berbanyak-banyak kesyukuran, kerana jika kita bersyukur pasti ditambahkan lagi kurnia yang tidak disangka-sangka. Percaya dan yakinlah dengan tanpa batasan bahawa keterangan al-quran ini adalah benar, melainkan benar, tiada lain benar melainkan ia benar-benar belaka.
Bila anda 'terjatuh' hari ini jangan lupa masa lalu pun anda pernah 'jatuh' masa bertatih' dulu.
Bila hati telah tenang rezeki pun akan datang, idea yang datang bukan calang-calang, boleh bikin gempak sesiapa yang memandang. Jangan paksa ia datang kepada anda sebab ia bukan boleh dihalang jika kita sentiasa bersabar disamping mengerjakan Solat. Dalam Solatlah fikiran kita tenang. Jangan diingati idea ketika sedang Solat itu sebab itu cuma cubaan semata-mata. Fokuskan pada yang satu iaitu Solat anda sahaja. Sesudah tenang catatkan apa yang telah terlintas setelah selesai Solat anda.. (pastikan ada kertas serta pen disebelah belakang anda..)
Sekian, buat masa ini. wasalam

No comments:

Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/02/tutorial-yang-didedikasikan-kepada-azza.html#ixzz1PRfftMsn

Popular Posts

Custom Search