12 November 2008

Menangi Nescafe Kick Start Entrepreneur Edition RM 38,000

Tahun ini pihak Nescafe mengadakan pertandingan Nescafe Kick Start Entrepreneur yang menawarkan sejumlah wang ganjaran RM 38,000.00 terbuka kepada para pengiat usahawan di Malaysia.

Anda tidak mahu mengambil bahagian ker atau bimbang idea anda akan ditertawakan? Mungkin kekurangan modal atau idea kot..


Suatu pujian harus diberikan kepada pihak pengajur iaitu Nestle yang memberi peluang rakyat Malaysia menggemukakan pelbagai idea bagi menjana wang sebagai usahawan.


Sebenarnya saya tidak berapa gemar menggunakan perkataan 'Usahawan Kecil dan Sederhana' sebab ianya menampakkan suatu usaha yang 'kecil' atau 'sederhana kecil' yang menunjukkan tidak ada kemajuan sesangat.. kalau ada kemajuan sekali pun akan nampak 'kecil' sahaja dimata masyarakat kita hari ini..


Persepsi pandangan 'kecil' mahu pun 'sederhana' atau 'sederhana kecil' lebih menjuruskan suatu perasaan kurang senang dikalangan orang Melayu khususnya. Sehinggakan terbentuknya dana atau tabung untuk usahawan kecil dan sederhana.. tak gitu.?



Tapi tak apalah, kecil ker sederhana ker besar ker yang penting segala industri yang bertujuan untuk menjana pendapatan itu boleh merancakkan ekonomi negara Malaysia tercinta ini. Bila sudah bergelar usahawan berjaya dan dapat meningkatkan taraf hidup masyarakat kita dengan peluang-peluang pekerjaan yang terbuka itu setidak-tidaknya kuranglah peratusan pengangguran dikalangan rakyat negara kita ini kan..


Baiklah, berbalik kepada Penawaran Hadiah oleh Nescafe Kick-Start itu, siapalah agaknya yang dapat mengeluarkan idea bernas yang boleh dikongsi bersama penonton nanti yer..?


Kalau saya masuk ler pertandingan tu, saya akan memberi suatu idea yang mudah bagaimana untuk berurusniaga dengan mudah melalui internet. Di samping berniaga kita akan dapat membuat derma kepada pihak yang menyertainya.


Sebagai contoh ler:

"Pihak Nestle ada menaja beberapa rumah-rumah kebajikan atau persatuan-persatuan kebajikan diMalaysia ini yang memerlukan bantuan. Disamping kita membeli produk mereka melalui internet atau diwakil pemasaran mereka seperti Kedai-kedai online, kedai runcit biasa, atau hypermarket contohnya, 10 % daripada pembelian tersebut akan masuk terus ke tabung persatuan atau pun rumah kebajikan tersebut."



Begitu juga jika terdapat lain-lain produk seperti produk digital tentu boleh menyumbang disamping memberi kesedaran kepada orang ramai agar sentiasa perihatin kepada golongan yang kurang upaya (OKU) misalnyalahkan..


Yelah bayangkan anda yang bersifat sempurna boleh menonton rancangan dengan TV Plasma yang mahal-mahal itu, malah ada pula memiliki home teater yang canggih manggih.. mak ooii berdezupp telinga jiran sebelah kauu.. bunyi karaoke sengauuu.. Jadi tentulah boleh menderma kepada persatuan pekak ker, bisu ker kan..?


Dipendekkan kisah, semoga perserta-perserta yang berjaya menyertai pertandingan Nescafe Kick Start Entrepreneur Edition ini akan lebih matang dan berjaya menghasilkan suatu idea konsep yang mesra alam dan mesra pengguna hendaknya.

No comments:

Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/02/tutorial-yang-didedikasikan-kepada-azza.html#ixzz1PRfftMsn

Popular Posts

Custom Search